Vianoce.sk

Vianoce 2001 Z každého rožka Troška

Vianoce 2001 Z každého rožka Troška
K vianočným rituálom už patrí aj sledovanie televízie. Okrem sviečok na stromčeku v našich príbytkoch s častejšou frekvenciou ako v iné dni totiž blikajú aj televízne obrazovky. Tohtoročná vianočná programová skladba najsledovanejších českých a slovenských televíznych kanálov sa nelíšila od ponúk minulých rokov. Všade dominovali rozprávky, rodinné komédie a relácie, v ktorých atmosféra vznešeného duchovna, pokoja, pohody a lásky výrazne potlačila do úzadia akékoľvek násilie, také príznačné pre akčno-thrillerový formát najmä súkromných televízií.

Bedári z Mlynskej doliny
Slovenská televízia sa rozhodla podmaniť si divácku pozornosť hneď na štyri sviatočné večery - od nedele až do včera servírovala v hlavnom večernom menu najnovšie filmové spracovanie Hugovho románu Bedári. Bol to dobrý ťah, navyše podporený napríklad v utorok neskoro večer životopisným filmom Matka Tereza v hlavnej úlohe s Geraldinou Chaplinovou.
Čo sa týka hudobných programov, okrem už tradičného benefičného koncertu Úsmev ako dar či vianočných koncertov pod kuratelou finančných inštitúcií, ktoré sa síce hemžia množstvom čs. hviezd, ale v konečnom dôsledku sú napriek vonkajšiemu ligotu obsahom viac-menej fádne, doslova bonbónikom bol v utorok večer záznam koncertu jedinečnej pop-opernej divy Sarah Brightmanovej. Škoda len, že Jedna noc v raji dostala miesto na menej sledovanom druhom programe. Brightmanová si totiž zaslúži jednotku!

Kapustnica od Repčíka
Televízia Markíza sa s vianočným programom a slávnostnou atmosférou vyrovnala svojským spôsobom. Veď zorganizovať deň otvorených dverí práve na Štedrý deň je unikát. Našli sa však desiatky zvedavcov, ktorí sa nedali odradiť mrazivým počasím, a prišli do areálu televízie v Záhorskej Bystrici. Tí, ktorí uprednostnili teplo rodinného krbu, mohli sledovať v piatich vstupoch ako generálny riaditeľ Markízy Vladimír Repčík nalieva návštevníkom kapustnicu, vystúpenia spevákov, rozprávanie známych osobností o Vianociach či ich telefonáty s divákmi.
Koláč diváckej sledovanosti Markíze rástol na Štedrý večer pri vysielaní 101 dalmatíncov či neskôr Kazateľovej ženy v hlavnej úlohe s Whitney Houstonovou. O deň neskôr kraľoval psychológiou aj romantikou podkutý Zaklínač koní s Robertom Redfordom a na Štefana dobrodružný film Stevena Spielberga Indiana Jones a chrám skazy. Z rozprávok to boli najmä české hitovky ako Bol raz jeden kráľ s Janom Werichom, tradičné a stále obľúbené Tri oriešky pre Popolušku, novinkové Z pekla šťastie 2 a obidva diely Princeznej z mlyna.

Rotácia po kanáloch
Obidva tituly - Z pekla šťastie a Princezná z mlyna, ktoré nakrútil režisér Zdeněk Troška - majú svoje "dvojkové" pokračovania. Nielen, čo sa týka poradia, ale aj kvality. Neprekročili totiž tieň jednotiek, ale svojho detského (aj dospelého) diváka si dokážu ľahko získať dejovou nenáročnosťou, výpravou, efektmi a hviezdnym obsadením. Herecké výkony značne pokrivkávajú, ale pri takomto type tvorby sa to azda dá prepáčiť. Navyše skutočnosť, že Troškove rozprávky spolu s právom neprekonateľnými Vorlíčkovými Troma orieškami pre Popolušku doslova rotovali po Markíze, Českej televízii a Nove, hovorí sama za seba - divák prahne po takom programe.
A tak napríklad ľudová rozprávka Zlatý chlieb z produkcie Slovenskej televízie sa popri spomínaných tituloch musí cítiť ako chudobná príbuzná. Veď to bolo aj vidieť na výprave a spracovaní, ale inak dobre obstála. Najmä svojím posolstvom o hľadaní šťastia, ktoré však nie je v mamone. V prípade STV pravda priam do neba volajúca...
Podobne je na tom aj v stredu odvysielaná Strieborná Háta, pod ktorú sa ako spoločný projekt podpísala Česká televízia vedno s STV. Hoci je to pozerateľná (aj poučná) rozprávka, v konkurencii trebárs s reprízovaným seriálovom Jaskyňa Zlatej ruže alebo princezná Fantaghiro veľké šance nemá. A verejnoprávnej televízii krivku diváckej sledovanosti nahor príliš nezdvihne.
Divák, nech už zablúdil na ktorýkoľvek z televíznych kanálov, mal sa na čo pozerať. Všade dostal mix komercie sem-tam s prísadou umenia. Presne v duchu osvedčených televíznych tradícií, na ktoré si už zvykol.