Vianoce.sk

Pri vianočných nákupoch nezabúdajte na svoje práva

Kúpili ste vianočný darček v zahraničnom eshope a chcete ho vrátiť? Prečítajte si, za akých podmienok tak môžete urobiť.

Začalo sa obdobie nákupu vianočných darčekov a ani Slovákom už nie je cudzie nakupovať cez internet a zo zahraničia. Až 62% Slovákov nakupuje tovar online. Pri online nákupoch sa nám môže stať, že nesedí veľkosť oblečenia alebo dostaneme ten istý darček dvakrát. Európske práva ochrany spotrebiteľa platia aj v týchto situáciách. Pravidlá na ochranu spotrebiteľa sa týkajú aj online nákupov a uplatňujú sa aj pri nákupoch v zahraničných e-shopoch.

Tovar kúpený cez internet, možno vrátiť bez udania dôvodu do 14 dní. Po doručení tovaru, by ho ľudia mali vyskúšať iba takým spôsobom, aby nedošlo k zníženiu jeho hodnoty. Napríklad oblečenie možno vyskúšať, nie však nosiť, televízor môžete zapnúť, vyskúšať zvuk a obraz a ochranné obaly možno odstrániť, iba ak je to nevyhnutné na vyskúšanie. Právo odstúpiť od zmluvy je pri niektorých tovaroch vylúčené. Napríklad pri dodávke tovaru, ktorý je zhotovený podľa špeciálnych požiadaviek, pri predaji potravín, dodávke audio a video nahrávok a počítačových programov, ak dôjde k porušeniu originálneho obalu. Zákon zároveň spotrebiteľom umožňuje odstúpiť od zmluvy ešte pred dodaním tovaru.

lišta Odporúčame
Takisto pripomínajú, že právo na odstúpenie od zmluvy sa vzťahuje hlavne na predaj cez internet. Ak zákazníci darček kúpili v kamennej predajni, zákon predávajúcim túto povinnosť neukladá. Mnohí predávajúci však možnosť vrátiť tovar ponúkajú. Pred Vianocami vzniká mnoho falošných elektronických obchodov. Preto vyzývajú, aby boli ľudia veľmi opatrní, kde nakupujú. Nápomocné môžu byť recenzie iných spotrebiteľov. Etablované obchody majú svojich verných a spokojných kupujúcich, dodalo Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Pri akomkoľvek nákupe cez internet by mali byť zákazníci veľmi obozretní pri poskytovaní osobných údajov ako číslo platobnej karty, číslo účtu, číslo občianskeho preukazu. Vždy by si starostlivo mali odložiť doklad o kúpe, pretože pri uplatnení reklamácie ho treba predložiť. V prípade, že tovar zákazníci reklamujú, predávajúci je povinný vydať písomný doklad o tom, kedy si zákazník uplatnil reklamáciu a akú vadu mal reklamovaný tovar. V takomto prípade nevzniknú pochybnosti o tom, že sa reklamácia uplatnila včas. Nesprávny alebo nevhodný tovar by mali ľudia vrátiť čo najskôr. Rovnako by mali vadu reklamovať hneď, ako ju objavia. Ak zákazník vystupuje voči predávajúcemu zdvorilo a mierne, má oveľa väčšie šance na úspech pri riešení reklamácie.

Európske spotrebiteľské centrum v SR uvádza päť kľúčových práv spotrebiteľa:
  1. právo vrátiť tovar zakúpený cez internet do 14 dní,
  2. právo na výmenu alebo opravu chybného tovaru,
  3. právo na zmluvy, ktoré neobsahujú neprijateľné ustanovenia,
  4. právo na pravdivú reklamu,
  5. právo na bezplatnú pomoc európskych spotrebiteľských centier v prípade problémov so zahraničným obchodníkom.