Vianoce.sk

Optimizmus obchodníkov

Optimizmus obchodníkov
Zatiaľ si nakupujeme hlavne potraviny

Predvianočné obdobie a s ním spojená nákupná horúčka dodáva maloobchodu optimistickejší pohľad na výšku tržieb, ktoré očakávajú v decembri. Celkový vývoj obratu v maloobchode totiž dosiaľ nie je veľmi optimistický. V porovnaní s minulým rokom síce dochádza k nárastu tržieb, ale trend vývoja nekopíruje inflačnú krivku. Najrýchlejšie rastú tržby za nákup potravín (medziročný nárast mesačných tržieb od 7 do 37 %). Neočakávane rastú tržby z predaja farmaceutického a kozmetického tovaru a podstatne sa mení aj vývojový trend nákupu použitého tovaru. Zmeny v nákupných zvyklostiach, ktoré prišli spolu s obchodnými reťazcami, potvrdzujú vo svete už zabehnuté trendy uprednostňovania v širokosortimentných predajniach. Podľa výsledkov konjunkturálneho prieskumu, ktoré uverejnil včera Štatistický úrad SR, súčasnú ekonomickú situáciu v novembri hodnotia bez zmeny hlavne maloobchodníci z oblasti predaja textilu, odevov, obuvi a ostatného nepotravinárskeho tovaru. Podľa veľkostnej štruktúry sú najoptimistickejší obchodníci s počtom zamestnancov od 10 do 19. Tak ako v predaji, nemení sa situácia stavu zásob. Pretrváva najmä vysoký stav zásob motorových vozidiel. Pohľad na stav zásob sa zlepšuje len v obchodoch so zariadením pre domácnosť. Optimistický pohľad na najbližšie tri mesiace majú azda len obchodné domy, hypermarkety. Pomaly nastupujúca zima, ktorá zatiaľ ešte nenúti spotrebiteľov k nákupu na zimnú sezónu, dodáva optimizmus aj obchodu s textilom, odevmi a obuvou, kde sa ráta s nárastom tržieb začiatkom roku 2003.

Autor: Rudolfa Vallová