Čo by si chcel od Ježiška?

Tipy na darčeky

Inšpirujte sa !

Vianočná charita

Sponzorované odkazy

4 triky, ktoré na vás používajú obchodníci, aby ste minuli viac



Autor: redakcia
19.12.2016 (20:00)

Buďte "smart" a prekuknite ich! Každý miluje dobrú kúpu. A obchodníci to vedia. To je dôvod, prečo obchodníci svoj tovar ponúkajú v zľavách, aj keď v skutočnosti cenu nezľavnili.

Stáva sa to stále. Teraz pred Vianocami je ideálny čas, aby sme prekukli tieto marketingové triky.

Chceme vám ukázať, ako obchodníci vedia klamlivo nastaviť cenu, aby zákazníkov presvedčili, že nakupujú výhodne. Vy sa však nemusíte nechať zatiahnuť do tejto cenovej hry, stačí, ak budete mať pripravený zoznam vianočných darčekov, ktorého sa budete strikne držať. 

 
1. Kotvenie ceny (Price anchoring)

 Klasickým príkladom ukotvenia ceny je predaj, pri ktorom produkt predvádza hosteska. Predstavte si ju, ako šikovne predvádza kuchynské náradie. Okrem toho, že vysvetlí ako náradie funguje, takmer vždy opakuje dookola formulku: "Za normálnych okolností by ste za toto náradie zaplatili 100  EUR.  Ale ak si produkt zakúpite hneď teraz, získate ho za akciovú cenu 39,99 EUR. "

Obchodníci vedia, že ak spotrebiteľom vsugerujú prvotnú cenu vysokú,  kupujúci sú náchylnejší kúpiť tovar za akúkoľvek nižšiu cenu, ktorú ponúknu ako druhú. V podstate vás "donútia" rozhodnúť sa na základe porovnanie cien, ktoré vám sami predostreli - prvú nereálne vysokú cenu, porovnáte s druhou, ktorá je o pár desiatok eur nižšia ako pôvodná. Nezamýšľate sa už nad tým, či tá druhá cena je primeraná alebo nie. Pretože vaša myseľ sa sústredí len na porovnávanie uvedených cien.

TIP ako nenaletieť tejto praktike: Nekupujte hneď. Pozrite si na internete ako ohodnotili daný produkt zákazníci, ktorí si ho kúpili. Skúste nájsť rovnaký/podobný produkt v porovnávači cien. Do piatich minút s veľkou pravdepodobnosťou nájdete to isté za výhodnejšiu cenu.

 2. Výhodné balenie (Bonus Pack)

Ak by ste dostali možnosť vybrať si medzi výhodným balením a zľavou, čo by ste si vybrali?

 Pozrime sa na výsledky marketingového prieskumu. Zákazníkom obchodník ponúkol možnosť voľby:  "Chcete radšej krém na ruky s 35% zľavou, alebo výhodné balenie +50% krému viac?" Niet divu, že väčšina nakupujúcich si vybrala výhodné balenie +50%.

A to je presne finta, na ktorú naletela väčšina kupujúcich. Zľava bola totiž lepším riešením! Výhodné balenie +50%  produktu naviac sa totiž rovná zľave 33%. Pre zákazníkov bolo výhodnejšie kúpiť si normálne balenie s cenovou zľavou 35%.

 TIP ako nenaletieť tejto praktike:  Zamyslite sa nad tým, čo porovnávate. Cenová zľava  a krém navyše sú dve rôzne veci, ktoré sa priamo porovnať nedajú. To ako keby ste porovnávali hrušky a jablká. Relevantným parametrom, podľa ktorého viete rýchlo zistiť, ktorá ponuka je pre vás výhodnejšia, je jednotková cena. Tá vám jednoznačne ukáže, ktorý produkt je lacnejší.


3.  Príliš nízka cena je podozrivá (Three’s a Crowd)

Zákazník nemá rád vysoké ceny. Ale ani podozrivo nízke.

To je dôvod, prečo obchodníci vytvoria "cenový vankúš" okolo produktu, ktorý chcú aby si zákazníci kupovali.  Vysvetlíme vám, ako to funguje. V bare XY ponúkali zákazníkom dva druhy nápojov: jeden za cenu 2,50 eur a druhý stál 1,80 eur. Väčšina zákazníkov si kupovala drahší nápoj, pretože ho vnímali ako kvalitnejší. Zrazu sa v nápojovom lístku objavil ďalší drink za cenu 1,60 eur. Ako na to zareagovali zákazníci? Nápoj, ktorý sa ocitol cenovo v strede (ten za 1,80 eur) raketovo nabral na popularite. Zákazníci ho vnímali ako "vyššia kvalita za nižšiu cenu".  Obchodníci vedia, ako pozicionovať produkt, aby zákazník mal pocit, že dostáva niečo viac, za menej peňazí.

TIP ako nenaletieť tejto praktike: Nesúďte kvalitu produktu podľa ceny produktov okolo neho.  Rozhodujte sa podľa toho, čo sa vám páči a riaďte sa svojím rozpočtom. 

 4. Oranžová farba (The color orange)

Keď vidíme nápisy VÝPREDAJ, v hlave sa nám zapne alarm, ktorý nás upozorňuje na výhodnú kúpu. Výskumy spotrebiteľského správania potvrdzujú, akí sme citliví na žiarivé oranžové cenové nálepky, ktorými sú prelepené pôvodne ceny. V praxi to funguje takto: bežné cenovky sú vytlačenéna bielych samolepkách na nalepené na tovare. Keď obchodník chce daný tovar predať, jednoducho pôvodné biele cenovky prelepí krikľavo oranžovými. Dokonca na bielej a oranžovej cenovke je tá istá suma. Stačí zmeniť farbu cenovky a hneď máme pocit, že platíme menej.

 TIP ako nenaletieť tejto praktike: Pozrite si, aká bola pôvodná cena produktu a neriaďte sa iba farbou cenovky. Źiarivé pestré farby cenoviek nezaručujú výhodnejší nákup.

 Odporúčanie: Keď si všimnete v obchode ktorýkoľvek z týchto cenových trikov, prepočítajte si, či naozaj urobíte "dobrý obchod (good deal)", alebo budete ďalší, kto naletí. Míňate svoje peniaze. preto ich míňajte s rozvahou.


Foto: redakcia

1. TIP na darček
Paradoxe
2. TIP na darček
FitStream PRO mixér
3. TIP na darček
Náramok Miro Tigrie oko a kokos
4. TIP na darček
99-dňový program pre mužov so Swedish Nutra Man 3x500 ml

Sponzorované odkazy